Social Banking 2.0 – Der Kunde übernimmt die Regie

Open Bank Workshop: Ergebnisse des Barcamps in Berlin

leave a comment »

Über das Open Bank Project, das vor allem von den Open Source Spezialisten Tesobe vorwärts getrieben wird, habe ich bereits berichtet.

Nun fand in Berlin ein Barcamp zum Open Bank Project statt, bei dem die neuen digitalen Trends wie Open und Bitcoins ebenso diskutiert wurden wie das Personal Finance Management (PFM) und die Transparenz in der Bankenwelt. Es waren spannende Themen – vor allem aber dachten die Teilnehmer darüber nach, wie wohl eine nutzerzentrierte Bank der Zukunft aussehen könne.

Das dürfte auch die Leser von Social Banking 2.0 interessieren, für die ich die wichtigsten Ergebnisse aus dem Protokoll der Einfachheit halber in englisch gerne nachreiche.

Vorbemerkung: Einiges ist sicherlich noch genauer zu präzisieren. Interessant finde ich etwa, dass die Teilnehmer eine direkte Interaktion zwischen Facebook und Twitter eher kritisch sehen. Hier zeichnen sich zentrale Konfliktfelder ab, wenn die Bestrebungen weiter zunehmen, Facebook oder auch Google+ als Teil einer neuen virtuellen „Mainstreambank 2.0“ zu etablieren.    

Participants were asked to brainstorm on what a new bank should look like in a 5 years’ time.

Challenge

What should the next Bank look like?

Objective

Define the features of “OPAN” bank

Constraints

Real (should take into account the legal framework in place)

Within 5 years

Below are the results of this creative workshop.

Should have

All the account are transparent or

Customized privacy disclosure mechanism

Lots of account numbers

One super account

Personal Finance Management system built-in

Easy to switch to another bank

Independent Bank Number

Portability

Configuring new financial products

Community recommendation / crowd intelligence => Better deal

Suggestions

Near Real time transactions

Complete Account Aggregator

Money Tracking

Choosing where to invest money

Automatic filling of taxes/ financial statements

E-bills

Multicurrency support (bitcoin, … etc.)

Secure open source solution / client

Customized dashboard

Every client is a stakeholder

Possibility to get rid of ads

Gamification

Prioritizing expenses

Get knowlgeable people on the phone

Crowdfunding

Choose between either money creating or money investing

A system dedicated to American abroad

Shouldn’t Have

Facebook / Twitter interaction

Windows support

Keep you hours on the phone

Separate hardware widget to generate an ID

No a distant API

No control on where to invest

Crash a lot

Wasteful with profit and energy

“too big to fail” (limited number of customers)

Redcards

Decentralised Bank (P2P)

Instant Transactions

Every branch can help you

Everything’s free

Top management is responsible for small errors

Crowd voting on having a loan

Money multiplier (get rich immediately, lot of participation to my tasks)

No loan interest (on both risk)

Democratic Control (decision are discussed by the clients, discuss new

Customers)

Works everywhere (even in Space and in submarine)

Get a loan when you need it

Market place between shareholders (for financial product)

No currency

Auto tax pay

No tax

Not connected to the banking industry

License

Crowdfunded

Shouldn’t be incorporated in Caiman Islands

No License

Protect the customers

Have look at regulation data in mind

Transparency

Fine grained access control

Opt-out option

Enforced for certain position

Directory of public accounts

Concepts

After drafting all of these ideas, participants were asked to gather them into “concepts”, ideas that would solve the challenge presented at first. Here are these concepts.

Name

Glass Bank

Vision

Transparency for NGO and socially responsible donations (bank for people by the people)

Resources

Money

IT minimized

Name: The Geek Bank

Vision

First geek bank of Germany

For Geeks

Provides Analytics (Prediction of data)

Provides Regulatory Compliance

Resources

Name: Social Bank

Vision

The bank leverages personal visions to become reality through crowdsourcing,

crowdfunding and marketplace.

Advertisements

Written by lochmaier

Juli 15, 2011 um 8:09 am

Veröffentlicht in Uncategorized

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s

%d Bloggern gefällt das: